4:30 äratas kell, mis
tähendas seda, et kätte oli jõudnud oodatud päev, mil algas reis Rügenile.
Asjad olid kõik nii pakitud, et vaja oli vaid ennast korda seada ja teele
asuda. Selleks, et Pritsumaja parklasse õigeks ajaks oma suure kohvriga jõuda,
pidin üles ajama oma kalli mehe, kes taksojuhti mängis.
5:30 pimedas soojas
hommikus Pritsumaja parklas toimus suur sagimine. Autod sõitsid siia ja sinna.
Inimesed toimetasid ümber suure bussi. Bussijuht Jack juhatas pagasiruumi
juures vägesid. Peale pagasi paigutamist keldrikorrusele, väike „Head aega”
musimops mehele ja istusin minagi teiste reisiliste juurde bussi. Naabrinnaks
Anu, kellega endale meelepärase koha välja valisime bussi keskosas. Sõit võis
alata.
Proovin siinkohal üles loetleda
reisiseltskonna: Viktor Tammsaar, Boris Ignahhin, Annely Veevo, Harda Roosna,
Indrek Roosna, Anu Pielberg, Reet Kokovkin, Ly Kaups, Aira Toss, Helle-Mare
Kõmmus, Mart Mõniste, Triinu Schneider, Eret Sokk, Denis Lukas, Jan Ignahhin, Enn
Veevo, Rita Tsarjov, Heidi Kõmmus, Georg Linkov, Kristi Linkov, Lembit
Vainumäe, Aiki Maivel, Ott Lambing, Margit Kääramees ja mina, Tiina Kaev
6:30 suures tuules
kõigutava praamiga purjetasime mandrimaale, kus meie esimeseks sihtkohaks oli
Virtsu sadam. Kuna reis toimus koostöös Saarte Koostöökoguga, siis ootas meid
seal sadamas 15 saarlast. Ilm oli ilus ja päikesepaisteline, kui läbi Läänemaa
teise sadama poole sõitsime.
9:10 olimegi juba
Virtsus. Kohvritega saarlased juba ootasid. Pakid vööri ja kribina-krabinal
bussi. Esmapilgul tundus, et valdav osa olid neist mehed. Nimesid ma siinkohal
üles lugeda ei oska, sest need ei jäänud väga meelde, kuna ametlik tutvumisring
toimus alles tagasiteel, kui me juba Baltikumis tagasi olime.
10:03 olime Pärnus sillal.
Kes reisil käis, see teab, mis sillast on jutt, aga… Mingi hetk hõikas Georg
bussi tagaotsast, et teeme panuseid, mis kell me Pärnus sillal oleme. Panuseks
oli 1.- €. Päris hasart läks lahti. Vihma oli vahepeal sadama hakanud ja kõik
jälgisid põnevusega kella. Ly oma pakkumisega, mis oli 10:12, oli nii täpne, et
see ring õnnestus temal kinni panna ja natuke kukrut täita. Läks lahti järgmine
ring. Nüüdseks sihtpunktiks Ikla. Nüüd võtsime meie Anuga ka juba osa,
kahepeale siiski, aga täitsa mööda panime oma
pikkade arvutusteooriatega.
10:57 peatusid bussirattad
Ikla piiripunktis. Täpselt selle kellaaja oli pakkunud Margit ja raha kukkus
kõlisedes tema kukrusse.
Pissimiseks ja kohvitamiseks anti
aega täpselt pool tundi. Üks kakao ja väike sai kulusid küll turgutuseks ära.
Tekitasime oma saabumisega kohe kohvikusse ja mis seal salata, ka naiste WC
ukse taha järjekorra. Aga kõik käis kiirelt, nii et õigeaegselt olid kõik
bussis.
11:33 jätkus sõit ja tehti
ja uued pakkumised. Sihtkoht Riia Lido parkla. Meie Anuga pakkusime nüüd
kellaajaks 13:23. Päris agaralt võeti osa ja see hoidis meeleolu ja põnevust
üleval kogu bussis. Ega seal ju muud suurt teha polnudki, kui raamatut või
ajakirju lugeda või siis midagi põnevat välja mõelda. Annely tegi vahepeal giidi
kohalt migrufooni ettekannet ka.
Teen lühikokkuvõtte väga üldsõnaliselt:
Lido asutati 1987. aastal ja hetkel on ketis 8 restorani 1050 töötajaga. Riia
on Baltimaade suurim linn, asutatud 1201. 1561-1581 oli Riia vabalinn, hiljem
jäi Poola võimu alla. Vahepeal olid rootslased võimul ja siis 1710 võtsid
võimust venelased. 1867. aastal oli 42,9% elanikkonnast sakslased ja linna keel
oli saksa keel kuni Vene võimuni. 1873 toimus I laulupidu. 1918 kuulutati välja
oma riik. Noh ja siis tuli suur Nõukogude Liit. Alates 1991 Läti Vabariigi
pealinn. 2010 aastal oli 709 000 elanikku.
13:15 olimegi Lido
parklas. Seekord jäi raha panka, kuna keegi ei pakkunud nii lähedale, et see
endale saada. Küll üritasime bussijuhilt vihjeid saada, aga ei õnnestunud. Nüüd
oli aga aeg sööma minna. Läbi tiheda peeniksese vihmasaju tõttasime restorani
peaukse poole. Seal läheb alati silme eest kirjuks. Mitte ei oska kohe valida.
Reet, kes oli selle reisi korraldaja ja koordinaator, andis meile juhised, et
valik peaks jääma 5.- € piiresse. Sellest kirjust valikust lasin endale
taldrikusse tõsta tüki lasanjet ja hautatud suvikõrvitsat. Ühe magustoidu
võtsin kah. Kes siis magusast ometi loobuda tahab. Küll maitses hästi. Pärast
olid kõigil kõhud väga täis. Reet oli ainult oma toidu ära kaotanud. Ta maksis
seal kõigi meie eest ja andis oma toidu Georgi kätte, kes sellega lauda läks.
Nüüd siis Reet otsis seda lauda taga, kus tema toit koos Georgiga olla võiks.
Lõpuks õnnestus tal see ikka üles leida ja ka kõht täis süüa.
Ilm läks aina ilusamaks ja
päikegi piilus pilve tagant. Tegime väikese jalutuskäigu Lido territooriumil.
Imetlesime basseinikesi, lillepeenraid, vulisevat kosekest ja heitsime pilgu
laste atraktsioonidele. Suvel on seal toimetamist küll.
14:20 istusime uuesti
bussi ja jätkasime sõitu. Pakkumistekontor sulgus ja igaüks nohises omaette.
Mina olin süvenenud oma raamatusse „Videviku saaga „ II ossa. Küll oli hea
lugemine. Mitte ei raatsinud raamatut käest ära panna.
15:35 olime ilma
vahejuhtumiteta jõudnud Läti –Leedu piirile ja tekkis väike
viivitus, kuna bussijuht käis lunastamas Leedu teemaksu. Suitsumehed tormasid
bussist välja, et kiiruga mõned kõssid tõmmata. Aega oli ju kõigest seni, kuni
bussijuht tagasi tuli.
17:11 lõppes pissipeatus
karu juures. Tegelikult oli see üks kohvik või restoran, kes sellest nüüd õieti
aru sai, mis koht see oli, aga tee äärde see jäi ja nostalgitseda sai ka, kuna
WC tuletas nii mõndagi kadunud aegadest meelde. Räpane, haisev, lagunenud
kuurike hoovi peal. Suur vaatamisväärsus oli ühes aianurgas raudpuuris kössitav
pruunkaru. Nukker oli teda seal vaadata.
Kokkuvõtteks sai väheke jalgu
sirutatud ja selja sirgeks lükatud, et uuesti teele asuda. Olime teel
Klaipedasse. Annely tegi vahepeal jälle väheke tutvustavat giiditööd, mille
käigus andis ülevaate Rügenist.
RÜGEN
on Saksamaa suurim saar. Pindala 926 m2 . Rügeni
tunnuseks on 161 m kõrgused kriidikaljud. Saart eraldab mandrist Stahlsundi
väin ja 1936. aastal avati esimene sild, mis saart mandriga ühendas. Uus sild
avati 2007. aastal ja kannab nime Rügen Brücke, mis on 4104 m pikk ja 42 m
kõrge. Peale suurt reformimist on nüüd saarel 6 nn omavalitsust ja kaks linna. Saarel on alla 60 tuhande elaniku. 2011. aastal
on Rügen B7 juhtsaar. See oli siis lühikokkuvõte.
18:00 õues oli imeilus
ilm. Olime 100 kilomeetrit Klaipedast, aga meie sujuvat liikumist takistasid
suured teetööd. Sellega seoses olime väheke kimpu jäämas oma ajagraafikuga.
Pidime ju laevale jõudma, aga kell tiksus armutult kiiresti. Säilitasime siiski
optimismi.
Aga küll minul oli hea ja mõnus
istuda ja vaadata. Mitte kohe ei kadestanud Reeta. Jooksis teine muudkui
organiseerides ringi ja muretses igasugu asjade pärast. Nagu nüüdki selle
pärast, kas ikka jõuame õigeks ajaks. Nii tuttav tunne. Aga mul oli seekord
superluks. Ei pidanud esimesena bussist välja tormama, ega päid kokku lugema,
ega kellaaegade pärast muret tundma. Vaatasin ainult et naabrinna olemas oleks
ja see oli kõik. Puhkus igasugusest vastutusest. Vähemalt viimased viis reisi
olen ma küll olnud 100% saba ja karvade vastutav. Vahelduseks suur luksus.
19:21 olime lõpuks KLAIPEDA
sadamas ja meie rõõmuks oli laev ka veel kai ääres, nii et olime jõudnud igati
õigeks ajaks. Jäime ühe värava taha seisma, kust infot hankima mindi.
19:33 astus bussi onu, kes
valjuhäälselt küsis: „Passport jest”. Meie vastu: „Da, jest”, ja sellega
passikontroll läbi saigi. Check-in tehtud, läbisime värava ja olimegi bussiga
kail, mille ääres seisis suur transportlaev. Ilm oli mõnus ja septembri kohta
soe. Ronisime bussist välja uudistama. Lõõpisime naljaviluks, et näe, selle
laevaga lähemegi, kus traktorid peal seisavad. Noh ja siis läksimegi. Polnud
nali ega midagi.
See oli omaette elamus. Sõitsime
mööda pikka ja järsku kaldteed üles laevtekile. Bussi nina oli nii üles, et
ainult taevas paistis. Buss keeras ennast seal hiiglaslikul tekil ümber ja
parkis end lageda taeva alla. Nii tuttavlik avatud autotekk, kodune tunne kohe.
Ainult kordades suurem, kui meie harjunud oleme. Raudtrepid ootasid. Vedisime
kohvrid pagasiruumist välja ja tirisime kolm korrust mööda järske raudtreppe
kogu oma kraami üles. Ütleks, et mõni suurilmadaam oleks seal ikka vääääga
hätta jäänud. Aga meie tugevad saare naised selliste asjadega harjunud. Polnud
hullu midagi, kõigest natuke raske. Üks tuttavlik takistusriba läbitus, tuli
ette järgmine, põlvekõrgused uksepiidad. Üks selline ja olimegi laeva
sisemuses. Kui nüüd laeva väljast küljepealt vaadata, siis 2/3 oli avatud
autotekk ja 1/3 see kuut, kus olid kajutid. Just nii nagu need transportlaevad
filmides välja näevad. Rekkate laev J.
Infolaua juures käis jube
sebimine. Kõik ei mahtunud kitsikusse koridori oma suurte sumadanidega äragi.
Siis juba Anu hõikas, et sai meie kajuti võtme kätte. Suundusime siis kajuti
otsingule. Jube keeruline laev oli. Väike aga paras labürint. Veel tuli ületada
takistusi nii kõrgeid uksepiitu kui treppe, et ikka kõrgustesse tõusta. Meie
kajuti number oli 342.
Lõpuks leidsime oma elupaiga üles
ka. Ega seal laevas pole siis nii lihtne, et jalutad mööda koridore ja vaatad
muudkui kajutite numbreid. Peakoridorist läksid hoopis veel väikesed
kõrvakoridorikesed, millede otsas oli punt kajuteid. Meil konkreetselt kolm ja
siis seal sama koridorikese peal oli selle kolme kajuti jaoks ühine WC ja
dušširuum. Igavesti peen värk. Ja kajutis oli illuminaator. Saime otse
Läänemerd vaadata, terve öö läbi, kui tahtmist on. Täitsa luks värk. Meil oli
kahene kajut ja naabriteks saime endale Oti ja Mardi. Päästsime kohe akna
valla, et tuppa värsket mereõhku lasta. Eks kõik sedasi väheke päevi näinud oli,
aga häda polnud ka midagi. Mulle täitsa meeldis kogu see kupatus. Nii lahe.
20:30 olime end
kajutitesse sisse seadnud, väike garderoobi vahetus ja sammusime sööklat otsima. Tuli minna
korrus alla poole. Möödusime lastetoa moodi ruumist ja jõudsime juba tuttava
infolaua juurde. Sealt juba saime õige koridori peale, mis baari viis. Baar oli
väike, diivanite, tugitoolide ja ümmarguste laudadega hämar ruum, kus ühes
nurgas oli telekas ja vastasseinas baarilett. Seadsime end natukeseks ühe laua
ümber sisse, sest söökla järjekord oli pikk. Sööklasse pääses nimelt läbi
baari.
Kui järjekord lühenes, haakusime
sujuvalt ka meie. Mõnel hiidlasel, kes oli kärmem olnud, hakkas kõht juba täis
saama. Leidsime Anuga endale ühes seinaäärses lauas vabad kohad, jätsime fotoka
kohti hoidma ja läksime toidu järgi. Toiduvalik sööklaletil oli kesine, aga ei
saa öelda, et kõht tühjaks oleks jäänud. Noh jah, magustoiduga nad eriti just
ei hiilanud, olid vaid küpsised. Aga praad… oli salateid ja makarone, kartulit
ja riisi, kartuliputru. Lihakraami ka mitut sorti: kotletid lihast ja maksast,
kana ja üht teist veel. Midagi ikka igaüks meelepärast leidis. Soola tahtis
natuke juurde saada, aga seegi oli
lahendatav mure. Mahl oli hea, eriti apelsini mahl. Viljalihaga ja külm.
Aeg möödus süües ja lobisedes nii
kiiresti, et lõpuks hakati juba sööklat sulgema, kui meie hiidlased viimastena
laudade ääres veel kohvi jõime ja küpsist näksisime. Oli aeg lahkuda. Kolisime
siis ümber baari. Hõivasime keset baari ühe suure ringi ja kogunesime aega
veetma. Õlleklaasi taga jooksis jutt soravalt. Meid kogunes sinna ikka suur
ring. Paar saarlast eksis ka hiidlaste sekka ära. Ülejäänud tegelased laevas
olid vist kõik rekkamehed. Ühed pärnakad kurtsid oma kurba saatust, et nemad ei
saanud kajutikohti ja peavad nüüd kuskil diivaninurgas kössitama. Eks seal
baariski oli diivaneid, kuhu kerra tõmmata.
00:00 teatas baarmen, et
tema paneb nüüd luugid kinni, et kui keegi soovib veel viimast drinki, siis
nüüd ja kohe. Mõni seda pakkumist ka kasutas, aga vaikselt hakkas meie
seltskond laiali valguma. Nii meiegi Anuga lonkisime oma kajutisse.
00:30 pugesime põhku.
No comments:
Post a Comment